Fabelaktig…..

….er det jo når man får kjøpt et slikt herlig garn, og blir hekta på å strikke sokker……IMG_20140224_084404

Dette er jo midt i blinken når man liker å få kjappe resultat, og har anledning/tid… (har vel egentlig ikke det jeg, men…). Jeg bestilte i utgangspunktet tre nøster a 50 g av Fabel print på Strikkenett.no (for jeg trodde det var nok til et par….) med fargene Guacamole, Texmex og blå/grønn. Mønsteret fant jeg på Dropsdesign. Det viste seg fort at det var nok til en og en halv sokk 🙂 Ved bestilling av nye nøster, ble to nye farger inkludert… de er jo litt friske i fargene og snart er jo våren her… tror disse sokkene vil passe bra når man skal møte våren….

Det er riktig nok noen uker siden jul… (hvor blir det av tiden???) men til en venninne laget jeg blant annet slike klosser:

Fotooverføring på tre er morsomt,- og enkelt… nok en gang benyttet jeg treklossene som barna hadde vokst i fra…. fin resirkulering, men motivene ble naturligvis også mindre…

Noen bruker trelim, men jeg benyttet meg av Akryl gel, matt…. fremgangsmåten er som følger:

1. Man skriver ut (jeg har bare bruket laserprint…) de eller det bildet man ønsker å overføre (fortrinnsvis speilvendt – dette redigerer du når du overfører bildet til f.eks. word)

2. Klipp ut motivet etter størrelsen på tre emnet du har foran deg

3. Påfør et tynt lag med akryl gel, fest motivet med bilde siden ned,  og stryk ut eventuelle bobler med en spatel (bank eller førerkort, snø -skrape osv…fungerer også). Obs. Av og til kan det være lurt å påføre et strøk eller to med maling… kommer litt an på motivet…

4.  La tre emnet med motivet ligge i minst 24 timer. Jeg lot det ligge i to -tre dager…

5. Påfør litt vann, og gnu forsiktig med pekefingeren på papiret… Ikke gnu for hardt! Papiret vil nå løsne og motivet vil sitte på trevirket. Ta på litt vann, etter hvert som du har behov for det.

6. Du kan oppleve at deler av motivet blir «gnikket» bort, noe som gir et rustikk preg.

7. Dersom du lar tre emnet ligg og tørke , ser du at papir  «hvitner». Ta på mer vann og gnu forsiktig av….

8. Etter siste omgang, kan du fortsatt se rester av papir. Smør på et tynt lag med f. eks vaselin, og la det trekke inn i trevirket. Da vil du få et tydeligere motiv.

9. Påføre ett eller to lag med lakk!

Jeg tror at øvelse gjør mester… og du må prøve deg frem… utrolig hvor mye flott man kan lage og ikke minst blir dette personlige gaver. Kombiner gjerne med decopage, bokstaver, perler, etc og egentlig det du måtte ha for hånden 🙂

IMG_20131009_212844

Glemte å ta bilde av klossene som min venninne fikk…. men selv syntes jeg de ble fine altså……..

Ønsker dere alle en kreativ vår 🙂

Om gunnesolum

Jeg er mamma til tre gutter og har en bonusdatter, matmor til Bamse og kona til Petter. Jeg elsker å være på hytta vår på fjellet, Spjøtvassbu. Der tilbringer jeg mye tid fra våren, når isen går til høsten og snøen kommer. Jeg liker å betrakte meg selv som en kreativ sjel, og Hjertegløtt vil være en fin måte å dele mine påfunn med dere.
Dette innlegget ble publisert i Decopage, Hverdagslykke, Sokker, Strikking og merket med , , , , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

